Citat från Sa7bnb den 17 augusti 2025, 22:22Efter att hittat produkten Target Blu eye, en enhet som varnar dig när du är närma en tetra enhet....så blev jag sugen på att bygga en egen varningsenhet. Den köpta versionen kostar 10000kr vilket är för dyrt för en Smålänning.
Men jag behöver ju veta vilka frekvenser jag ska ha koll på och mäta signalstyrka på, efter mycket letande tror jag mig hittat att upplänk från mobila enheter ligger mellan 380 till 385Mhz. Någon som vet?
Systemet jag tänker bygga bygger på min favorit rasberry pi och rtlsdr sticka, samt några adresserar leds (ws2812). Har mottagen signal blir kraftig nog (jag är närma en rakel apparat) så kommer de tio dioder tändas en efter en.....tills det blir rött då man är riktigt närma en enhet.
Tanken är att släppa det fritt på github när jag programmerat färdigt!
Efter att hittat produkten Target Blu eye, en enhet som varnar dig när du är närma en tetra enhet....så blev jag sugen på att bygga en egen varningsenhet. Den köpta versionen kostar 10000kr vilket är för dyrt för en Smålänning.
Men jag behöver ju veta vilka frekvenser jag ska ha koll på och mäta signalstyrka på, efter mycket letande tror jag mig hittat att upplänk från mobila enheter ligger mellan 380 till 385Mhz. Någon som vet?
Systemet jag tänker bygga bygger på min favorit rasberry pi och rtlsdr sticka, samt några adresserar leds (ws2812). Har mottagen signal blir kraftig nog (jag är närma en rakel apparat) så kommer de tio dioder tändas en efter en.....tills det blir rött då man är riktigt närma en enhet.
Tanken är att släppa det fritt på github när jag programmerat färdigt!
Citat från Sa7bnb den 20 augusti 2025, 11:09Tänkte bara jag skulle återkoppla lite och kanske väcka ett intresse för er som finns och läser på sidan.
Under veckan jag lyckat identifiera att frekvenserna jag ska jobba med och det är 380-385mhz, kanalbredden är 25khz.
Summan är att där finns 199kanaler, Jag har försökt dela upp dessa 5MHz i tre samplings bitar (FFT svepa) för att försöka hitta siganlen jag vill larma på, men det fungerade tyvärr inte ;-(
Nu har jag hittat att hand enheter och mobila enheter sänder kort burst 2-6ms, signaler flera gånger i minuten det är denna signal jag ska lyssna efter!
Så nu ska jag bara kolla vilka frekvenser som används och se om jag kan bygga ett skript till min sdr och pi med lite leds på för att visuellt indikera att man är närma en ”burstande” enhet.
Tänkte bara jag skulle återkoppla lite och kanske väcka ett intresse för er som finns och läser på sidan.
Under veckan jag lyckat identifiera att frekvenserna jag ska jobba med och det är 380-385mhz, kanalbredden är 25khz.
Summan är att där finns 199kanaler, Jag har försökt dela upp dessa 5MHz i tre samplings bitar (FFT svepa) för att försöka hitta siganlen jag vill larma på, men det fungerade tyvärr inte ;-(
Nu har jag hittat att hand enheter och mobila enheter sänder kort burst 2-6ms, signaler flera gånger i minuten det är denna signal jag ska lyssna efter!
Så nu ska jag bara kolla vilka frekvenser som används och se om jag kan bygga ett skript till min sdr och pi med lite leds på för att visuellt indikera att man är närma en ”burstande” enhet.
Citat från Sa7bnb den 1 februari 2026, 20:23Fastnade lite i andra projekt, men ikväll tog jag ett omtag!
Kommer nog inte bli något med raspberry pi utan kommer nog bli ett system med en esp32c3 super mini, Oled display, LC filter och AD8313 logaritmisk detektor.
Har suttit och ritat LC filter nu i kväll, beställt AD8313 modul…..har ingen aning om detta kommer att fungera?
Men det bör vara på något liknade sätt de köpta lösningarna är uppbyggda!
Nåväl om ni är intresserade ligger allt på min : https://github.com/sa7bnb/Rakel-Detektor-v1.0Det står klart och tydligt att detta projekt är under utveckling, alltså inget är klart och testat ännu, men vem vet det kanske fungerar som så mycket annat man har byggt genom åren.
// Isak - SA7BNB
Fastnade lite i andra projekt, men ikväll tog jag ett omtag!
Kommer nog inte bli något med raspberry pi utan kommer nog bli ett system med en esp32c3 super mini, Oled display, LC filter och AD8313 logaritmisk detektor.
Har suttit och ritat LC filter nu i kväll, beställt AD8313 modul…..har ingen aning om detta kommer att fungera?
Men det bör vara på något liknade sätt de köpta lösningarna är uppbyggda!
Nåväl om ni är intresserade ligger allt på min : https://github.com/sa7bnb/Rakel-Detektor-v1.0
Det står klart och tydligt att detta projekt är under utveckling, alltså inget är klart och testat ännu, men vem vet det kanske fungerar som så mycket annat man har byggt genom åren.
// Isak - SA7BNB
Citat från Sa7bnb den 8 mars 2026, 18:59Har gjort lite tester nu med att använda AD8313 och filter avsett för 380–385 MHz, fungerade dåligt!
Har nu bytt spår och funderar på att använda CC1101 istället, med en mindre förändring av filtret på denna radiomodul.
Får se om vi kan få bättre känslighet på detta sätt.
Har gjort lite tester nu med att använda AD8313 och filter avsett för 380–385 MHz, fungerade dåligt!
Har nu bytt spår och funderar på att använda CC1101 istället, med en mindre förändring av filtret på denna radiomodul.
Får se om vi kan få bättre känslighet på detta sätt.